Breaking

Τι συμβολίζουν το τρίγωνο, το τετράγωνο και ο κύκλος στο χειριστήριο του PlayStation. Οι αλλαγές στις ΗΠΑ

 


Τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλος και Χ. Τα σύμβολα που επιλέχθηκαν από τους Ιάπωνες σχεδιαστές, για τα κύρια κουμπιά του χειριστηρίου του PlayStation, μόνο τυχαία δεν ήταν.


Στην ιαπωνική κουλτούρα, κάθε ένα από τα παραπάνω σχήματα έχει ένα βαθύτερο νόημα. Μάλιστα, οι λάτρεις των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, που είχαν πρόσβαση σε ιαπωνικό περιεχόμενο πριν την κυκλοφορία της διάσημης κονσόλας, πιθανότατα τα είχαν ήδη συναντήσει.


Χ και Ο


Ο κύκλος ονομάζεται maru και είναι το αντίστοιχο “✔” που μας είναι γνώριμο στην Δύση. Συμβολίζει την έγκριση, υποδεικνύει ότι κάτι είναι σωστό. Παραδείγματος χάριν, όταν οι Ιάπωνες δάσκαλοι διορθώνουν τις εργασίες των μαθητών τους, συχνά κυκλώνουν τις σωστές απαντήσεις.


Το “Χ”, από την άλλη, είναι το αντίθετο. Στα ιαπωνικά ονομάζεται batsu, συμβολίζει το λάθος και κατ’ επέκταση την απόρριψη.


Όπως έχει εξηγήσει σε συνέντευξή του ο εμπνευστής Teiyu Goto, η εισαγωγή του Ο και του Χ έγινε με το σκεπτικό να σημαίνουν “ναι” και “όχι”.


“Αποφάσισα να τα κάνω κόκκινο και μπλε αντίστοιχα. Οι περισσότεροι νόμιζαν ότι μπερδεύτηκα και τα έβαλα ανάποδα. Έπρεπε να επιμείνω στη διοίκηση ότι ήταν ακριβώς αυτό που ήθελα”.


Σταθμός στην Οσάκα της Ιαπωνίας, όπου φαίνονται τα σύμβολα maru και batsu. Wikimediamtx Commons


Οι Ιάπωνες διευθύνοντες σύμβουλοι πείστηκαν. Οι ομόλογοί τους στην Ευρώπη και την Αμερική όχι. Από την κυκλοφορία του πρώτου PlayStation το 1994, όσα παιχνίδια παράγονταν στη Δύση είχαν ανεστραμμένες τις επιλογές X και Ο. Το Χ μοιάζει να “μαρκάρει ένα σημείο”. Ήταν πιο λογικό και οικείο στη Δύση, να λειτουργεί ως κουμπί δράσης και έγκρισης. Αντίθετα, ο κόκκινος κύκλος στα δεξιά του ταίριαζε καλύτερα ως απόρριψη.


Μία 25ετία αργότερα, όλες οι χώρες εκτός της Ιαπωνίας είχαν ακολουθήσει το δυτικό παράδειγμα. Το 2020, με αφορμή την κυκλοφορία του PlayStation 5, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα ανέστρεφε τον ρόλο των δύο κουμπιών και στα παιχνίδια που παράγονταν στην Ιαπωνία. Πολλοί Ιάπωνες gamers εξέφρασαν έντονα τη δυσαρέσκειά τους. Άλλοι, που ήταν εξοικειωμένοι με τον δυτικό τρόπο παιχνιδιού, υποδέχθηκαν με χαρά την αλλαγή.


Δ και ▢


Ο συμβολισμός πίσω από το τρίγωνο και το τετράγωνο είναι πιο απλός. Στα ιαπωνικά το τρίγωνο ονομάζεται sankaku και συμβολίζει την ουδετερότητα. Σε ιαπωνικούς αγώνες πάλης, παραδείγματος χάριν, ο διαιτητής υψώνει Ο για τον νικητή, Χ για τον ηττημένο και Δ σε περίπτωση ισοπαλίας.



Το PlayStation 1 με όλα τα εξαρτήματα. Wikimediamtx Commons


Ωστόσο, όπως εξηγεί ο Teiyu Goto, ο λόγος που επέλεξε το πράσινο τρίγωνο ήταν άλλος.


«Το τρίγωνο παραπέμπει στην οπτική γωνία του παίκτη. Αναπαριστά την οπτική και την κατεύθυνσή του. Το ροζ τετράγωνο παραπέμπει σε ένα κομμάτι χαρτί. Αναπαριστά δηλαδή την επιλογή μενού ή τα αρχεία».


Το πρώτο χειριστήριο κυκλοφόρησε στις 3 Δεκεμβρίου του 1994, μαζί με το λανσάρισμα του PlayStation 1. Από τότε, με την εξέλιξη της τεχνολογίας και της κονσόλας, έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις. Ωστόσο, στην όψη το χειριστήριο του PlayStation παραμένει πάντα γνώριμο. Ο βασικός σχεδιασμός δεν έχει αλλάξει.


Όπως έχει αποκαλύψει ο συνεργάτης του Goto, Ken Kutaragi:


Για την ανάπτυξη του joypad πιθανότατα αφιερώσαμε τον ίδιο χρόνο που αφιερώσαμε και για την ανάπτυξη του κύριου σώματος της κονσόλας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.